tisdag 24 april 2012

Mjödtillverkning

Blödningen verkar faktiskt ha upphört, men jag känner mig ändå lite rådlös. Och jag börjar känna mig redo att tjuvtesta. Egentligen är det först idag som jag tänkt tanken att plocka fram ett av testen, men vet ju att det skulle vara outhärdligt om det visar negativt och jag ändå måste gå och vänta flera dagar. Det är nog bättre då att få ett definitivt svar på fredag. Har ännu inte bestämt om det är vettigt att testa på morgonen då jag har en hel jobbdag framför mig. Om det är positivt kommer jag väl att stå och flina som en idiot hela dan och om det är negativt misstänker jag att jag kommer att vara sorgsen och disträ hela dagen. Sambon föreslog att vi skulle testa på fredag eftermiddag, och just nu lutar det lite åt att vi gör så.

Nu kom jag ju på sidospår, för det jag egentligen skulle berätta var att jag håller på att göra egen mjöd för första gången i mitt liv. Bra med lite distraktioner :)

4 kommentarer:

  1. Skönt att blödningen har upphört!
    Usch, det är svårt det där med att testa, jag hoppas ju givetvis på att ni får gå runt med ett fånigt leende under helgen!
    lycka till och håller tummarna!

    SvaraRadera
  2. Tack för tumhållningen! Det värmer:)

    SvaraRadera
  3. Mjöd - så häftigt!! Min man och en kompis till honom ska göra mjöd inför nästa sommar, då det är vikingamarknader som gäller. I år är de för sent ute, vi ska på marknad om en månad (och om jag fattat rätt behövs det tre månader...)

    KRAM!

    SvaraRadera
  4. Nja, det är nog någon mer avancerad typ av mjöd, kanske så som den gjordes förr i tiden.
    Vi finnar dricker mycket mjöd i samband med valborgsmässoafton och första maj, men den mjöden fixar man enkelt själv. Man blandar bara hett vatten med farinsocker, sirap, citron och lite jäst. Sedan skall den bara stå några dagar på flaska så är den klar. Supergott med förska donitsar till!

    SvaraRadera