söndag 15 april 2012

En hyllning till ananasen

Fjärde dagen med ett litet embryo i magen är avklarad, och värken i magen börjar så småningom ge med sig. Har nog känt av den lite idag också, men jag klarade av att gå på en promenad så jag får väl ändå var nöjd med dagens saldo. Imorgon blir det att åka på jobb igen och det skall verkligen bli skönt. Tror det är bra med lite distraktioner just nu.
Har läst på lite om implantation och bekräftat det som jag redan trodde mig veta: det är ännu alldeles för tidigt för att känna av att embryot fäster sig. På ruvardag 6-10 är det mest sannolikt att implantationen sker, och det är väl också därför som alla IVF:are tycker att andra ruvarveckan är jobbigast.
I samband med min internetforskning snubblade jag över en sida där man rekommenderades att äta ananas de första dagarna efter återföring eftersom det finns ett ämne i det som gör att embryot fäster lättare. Och jag som älskar färsk ananas säger ju inte nej till det. Särskilt hög halt av ämnet finns i "stammen", alltså i mitten av ananasen. Det är lite träigt att äta den biten, men nog slinker det ner ändå.

Antagligen spelar det här inte så stor roll, men om det kan hjälpa ens pyttepyttelite så är jag nöjd, och annars har jag fått ett gott kvällssnack. Win-win, skulle man kunna säga.

2 kommentarer:

  1. Men wow, hade ingen aning om att ananas [som jag också avgudar] hade så bra egenskaper =).
    Tänk om man vetat det då när man höll på med IVF, då hade man överdoserat, hihi...

    Hoppas du får en bra kväll, vännen.

    Massa kramar

    SvaraRadera
  2. Jag har ju ingen aning om ifall det fungerar ännu, men det skadar ju inte. En ganska enkel och god "medicin" om man jämför med allt annat man proppat i sig de senaste veckorna.
    På sidan jag hittade stod det också att OM man blir gravid ska man inte äta för mycket ananas under de första graviditetsveckorna eftersom det kan öka risken för missfall. Särskilt stor risk var det om man kombinerade ananas med aspirin, eftersom bägge är blodförtunnande.
    Men det är ju trots allt bara en frukt. En god sådan :)

    SvaraRadera