tisdag 25 september 2012

Örterna och annat

Fick frågan vad det är för örter jag tar som ska förhindra missfall så jag tänkte att det är lika bra att skriva ett inlägg om det.
Örten heter Shen Qi Golden Cabinet och innehåller rhemannia, kornell, jams, alisma orientale, buskpion, poria, kanelkvist och kanelbark. Man kan dricka den som te, men det smakar så vidrigt att jag har tagit den i kapselform istället.


Är verkligen ingen expert på detta, men tänkte ändå göra klart att denna ört kan förhindra missfall för mig, eller för någon med min problematik. Vet faktiskt inte ifall samma ört kan ha samma effekt på andra. Enligt min "akupunkturdiagnos" (som ju är något helt annat än en västerländsk diagnos) är min problematik att jag har qi-brist, eller energibrist, i njurar och mjälte. Dessutom hade jag "kyla i livmodern". För att jag skulle kunna bli gravid krävdes alltså att jag sparade energi i kroppen, vilket jag gjorde på följande sätt:

  1. Akupunkturen. Tror absolut att det var den som gjorde den stora skillnaden. Vet också att akupunktur hjälpt en bekant till mig som hade varit med om upprepade missfall.
  2. Örterna. Hade en annan sort också som var mera stärkande, men den skulle jag sluta ta om jag blev gravid.
  3. Kosten. Jag undvek t.ex. vitlök, morot, råa grönsaker, socker, alkohol och kaffe. Dessa stjäl energi från kroppen, energi som behövs ifall man vill bli gravid.
  4. Minskad motion. Jag undvek hård träning och har som mest varit på en lätt löptur, men akupunktören sade igår att jag som mest får gå på lugna promenader nu för att spara energi till min begynnande graviditet.
  5. Yogan. Avkopplande och fertilitetsstärkande.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar