måndag 3 september 2012

En passande metafor

Förra veckan bakade jag surdeg för första gången i mitt liv. Resultatet blev lyckat, om än lite, öh, överjäst (de två bröden blev enorma!). Men nu var det inte det som var poängen med detta inlägg, utan det som hände medan surdegen växte fram. Det tar ju några dagar att göra en surdeg som ni kanske vet, och då ska den gärna stå på ett varmt ställe, som t.ex. en avstängd ugn. Och det var precis där min surdeg stod och jäste när sambon kom in i köket och skulle lägga igång ugnen. Han såg ju tack och lov att det fanns något i ugnen och frågade vad det var. "Surdeg", svarade jag.

"Har du en surdeg i ugnen?"

Direkt tittade vi på varandra och började skratta.


Fattar ni ironin? Då alla andra har en bulle i ugnen har jag en surdeg där...
Det är tur att man kan skratta åt sin situation ibland, eller hur?

5 kommentarer:

  1. Heh, ganska passande med surdeg av alla saker/ord..

    Jag brukar ha min i skåpet ovanför frysen, där är varmt. Fast nu står den i kylskåpet så jag slipper mata den varje dag. Jag har nyligen börjat baka vetesurdegsbröd istället för rågsurdegsbröd, och det är så mycket godare att jag gör en minst en gång i veckan.

    SvaraRadera
  2. Riktigt bra liknelse! För det är så det känns. Andra får bullar dom doftar o andra blir stående med en surdeg. Hög igenkänningsfaktor!! :)

    SvaraRadera
  3. Idun: Jag har också min i kylen för tillfället. Vet du hur ofta den ska matas då? Eller klarar den sig hur länge som helst då den står kallt? Jag gjorde också vetesurdeg, men jag gjorde det på ekologiskt hemvetemjöl som gav en grovare känsla. Blev riktigt bra!

    SvaraRadera
  4. En gång i veckan räcker, enligt surdegsskolan jag följer http://paindemartin.blogspot.fi/2010/12/del-6-vila-nu-lilla-surdeg.html

    Aha, måste se om jag råkar se hemvetemjöl någonstans. Jag brukar ha i kanske en tredjedel fullkornsmjöl. Annars följer jag det här receptet http://litemer.paindemartin.se/2012/06/nattjasta-surdegsfrallor/ (fast jag gör limpa och inte semlor), tycker det är så lätt när man inte behöver knåda så noga och senast orkade jag inte ens blanda degen på bakbord (då måste man ju tvätta bordet både före och efter :P ) utan lade direkt från skålen till bakplåtspappret.

    SvaraRadera