söndag 13 maj 2012

Utmaning

För ett tag sedan fick jag en utmaning av Hönsamaja, och tänkte nu ge mig i kast med att svara på den. Håll till godo:)


1. Vad ville du bli (yrke) när du var liten - och vad blev du?
Hmm, mitt drömyrke har nog varierat en del under min uppväxt. Då jag var liten ville jag i något skede bli polis, frisör, lärare, sångerska, professionell fotbollsspelare, osv. Eftersom jag är noga med min anonymitet tänker jag här inte avslöja mitt nuvarande yrke, men jag kan säga att det är ett väldigt socialt yrke vilket jag verkligen trivs med. 


2. Var är ditt smultronställe, alltså favoritplats, i hela världen?
Mitt barndomshem och mina föräldrars stuga. Sedan tycker jag också mycket om att vara i min mormors hemtrakter. Gillar överlag små byar där alla känner alla och också ställen som är nära vatten. 


3. Hur vill du helst vakna på morgonen?
Till doften av nybryggt kaffe och med solen skinande där ute. 


4. Finns det nån bok, eller film, som du läst, eller sett, som påverkat dig väldigt mycket i livet - vilken?
Oj, vilken svår fråga. Jag är ganska lättpåverkad och känner mig ofta rörd/inspirerad av böcker och filmer. En bok som jag nu kommer att tänka på är Den hemlige kocken. Efter att ha läst den blev jag mera noggrann med vad jag äter och väljer för det mesta så rena livsmedel som bara är möjligt. Ingen lättprodukter här inte!  Igår tittade sambon och jag på filmen The Green Mile och efter att ha sett den känner jag mig ännu mera säker på att allting händer av en orsak...


5. Handarbetar du nåt (stickar, virkar, syr, broderar...), vad?
Jag får ibland något ryck och kommer mig för att sticka lite, men det blir sällan långvarigt. Under de senaste åren har jag färdigställt två par sockor, och då ska vi inte ens prata om hur många projekt jag påbörjat. Skulle vilja vara händig, men är det inte.

6. Vilken växt/blomma tycker du allra bäst om, och varför just den?

Älskar gröna växter eftersom de ser så fräscha ut. Sen gillar jag också rosa pelargoner eftersom de påminner mig om min mormor. 


7. Vad gör du en dag då du trillar ner i svarta hålet/ deppar ihop och blir otroligt lessen....?
Det beror på. Ibland begraver jag mig i sorg och lyssnar på sorglig musik och läser allt jag kan hitta om barnlöshet. Ibland försöker jag analysera mina känslor och komma underfund med vad det är som triggat de sorgliga känslorna. Ibland skriver jag av mig på bloggen vilket ofta gör att det känns mycket bättre efteråt. Ibland pratar jag med sambon om det som gjort mig ledsen. Och ibland beger jag mig ut på en löptur.  Ja, det finns många terapiformer i vardagsskrud. 


8. Vad skulle du säga (i ett tal) till din guddotter, som i 25-årsåldern gifter sig?
Då jag tänker på vad jag själv skulle vilja höra då jag gifter mig så är det första som dyker upp i huvudet det här med nöd och lust. Kanske skulle jag betona vikten av att vara där för varandra när det är jobbigt, men också att komma ihåg att ha roligt tillsammans oavsett vilken livssituationen är. 


9. Finns det nån låt just nu, som är favorit, i så fall vilken?
Gotyes Somebody that I used to know är skön att lyssna på. 


10. Vad är du allra mest rädd för?
Att förbli barnlös hela mitt liv. Blir nästan tårögd bara jag tänker tanken.


11. Känner du att ditt liv är stressat och vad gör du i så fall åt det?
Jag blir lätt stressad, men är också bra på att inse när jag håller på att bli det. Då bokar jag in en ledig helg och unnar mig att göra ingenting alls. Det är terapi för själen att vakna på morgonen och inte ha några planer. 


Mina frågor:
1. Vilken vardagslyx unnar du dig?
2. Vad är det första du skulle göra om du vann på lotto?
3. Vilken är din favoritserie?
4. Vilka laster har du/vad klarar du dig absolut inte utan?
5. Vad är ditt bästa personlighetsdrag?
6. Vad är det tokigaste du gjort i hela livet?
7. Vilken prestation är du stoltast över i ditt liv?
8. Är du en Spara eller en Slösa?
9. Vilken kändis skulle du helst dejta?
10. Vilken träningsform föredrar du?
11. Om du skall på picknick, vad packar du då i picknickkorgen?


Jag skickar utmaningen vidare till:
Elle
Anna
AnnaC
Jeane Quidote
Glimra
Allting går.. Eller?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar