torsdag 10 maj 2012

Jag lever

Tänkte bara meddela att jag lever och mår bra trots bloggfrånvaron. Jag har helt enkelt inte haft tid att skriva de senaste dagarna på grund av fortbildningsdagar, träning och jobb. De stunder jag haft över har jag valt att tillbringa med sambon, vilket ni säkert förstår.
För första gången på länge har jag ingen aning om vilken dag i menscykeln jag är vilket känns otroligt befriande. Att jag å andra sidan ens tänker den tanken betyder väl nog att jag ändå har det i bakhuvudet, men det känns åtminstone skönt att inte gå och hoppas.

I förra inlägget skrev jag om ekofärgning, och nämnde då också att jag senaste gång fick kliande och irriterad hårbotten efter första färgningen jag gjort. Nåväl, på uppmaning av min frisör gjorde jag en inpackning dagen efter färgningen och nu har det inte alls varit samma sak. Inget irritation, utan bara glansigt och fint hår.
Det bästa av allt var att jag gjorde inpackningen själv enligt följande recept.

1 äggula
2 tsk flytande honung
1 msk olivolja
4 msk yoghurt

Egentligen skulle det vara vanlig naturell yoghurt, men det hade jag inte hemma så jag använde turkisk yoghurt istället. Det fungerade bra, och jag antar att huvudsaken (eller hårsaken, höhö) är att man inte använder smaksatt yoghurt med massa suspekta ingredienser. Hursomhelst blandade jag alla ingredienser och masserade in i hårbotten. Man kan nog också sätta det i resten av håret, men eftersom jag bara ville behandla hårbotten gjorde jag det. Jag lät det sitta i cirka 20 minuter och tvättade sedan håret. Viktigt är dock att massera in schampot innan håret väts, annars får du aldrig bort oljan ordentligt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar