lördag 5 maj 2012

Dagens moralpredikan

För cirka två månader sedan färgade jag håret hos ekofrissa för första gången, och samtidigt köpte jag både schampo, balsam och stylingprodukt som var ekologiska.Under veckorna efteråt kliade min hårbotten väldigt mycket, och i ett skede kom det till och med lite hudflagor från hårbottnen för att den var så torr och irriterad. Efter att detta gick över har jag dock varit supernöjd. Det som troligtvis hände var att talgkörtlarna i hårbotten normaliserades då de plötsligt fick vänja sig av med parabener och silikoner. Numera blir håret inte lika fett och det tar mycket längre innan det får den där smutsiga känslan. Tidigare tvättade jag håret varannan dag, eftersom det blev väldigt fett och smutsigt snabbt. Nu tvättar jag håret ungefär två gånger i veckan istället.

Färgen är jag också nöjd med. Den bruna färgen ser väldigt naturlig ut, och glansen är precis samma som efter en kemisk färgning. Skillnaden mellan ekofärgning och syntetisk färgning är stor. Syntetisk färg innehåller ämnen som öppnar upp och fräter håret för att färgen skall gå in i hårstrået. Därför måste det tillsättas silikoner efteråt för att håret skall kännas lent igen. Vid ekologisk färgning lägger sig färgen som en skyddande hinna runt hårstået vilket är bättre både för hår och hårbotten. Färgen som används vid ekofärgning är i princip ätbar! Ett minus är ju dock att det egentligen inte går att bleka håret ekologiskt (åtminstone inte hos min frissa), men bruna, svarta och röda toner är lättfixade.

Idag färgade jag håret ekologiskt för andra gången och samtidigt passade jag på att köpa hem mera ekologiska produkter: tvättmedel och deodorant. På tal om deodorant mår jag lite illa då jag ser reklamen för Rexonas nya antiperspirant deo som är två gånger effektivare att förhindra att man svettas än den ledande antiperspiranten på marknaden. Vad månne den innehåller för att ha en sådan effekt på kroppen? Uäk! Att svettas är ju trots allt något som alla gör, och det finns ju en biologisk orsak till att kroppen svettas. Vad är det som händer med vår värld?

Nu låter det ju som om jag är värsta kemikaliepolisen, vilket inte alls stämmer. Men jag börjar mer och mer inse det logiska i att inte utsätta min kropp för så mycket onaturliga produkter. Jag tror inte alls att det är omöjligt att min hormonella obalans beror på alla kemikalier jag har utsatts för (och utsatt mig själv för) hela livet. Men jag tar det i små bitar, och byter undan för undan ut syntetiska produkter mot mera naturliga val.

3 kommentarer:

  1. Just det! Vet inte om du sett dokumentären Underkastelsen, men där är de säkra på att den växande infertiliteten hos mänskligheten till stor del har med alla kemikalier och cocktaileffekter att göra. De berättade om några djurförsök också med ruskiga resultat.

    SvaraRadera
  2. Jag har hört om dokumentären men inte sett den. Borde kanske göra det även om jag är rädd att man blir lite mörkrädd efteråt. Det känns ju så hopplöst att slippa undan alla kemikalier då de ju finns i det mesta runtomkring oss. Men kunskap underlättar väl kanske ändå... :P

    SvaraRadera
  3. Jo... Nej alla kemikalier kan man inte komma undan, för de finns till och med i luften ute i naturen. Jag fick nu mest den känslan efter dokumentären att lite kan man ju göra för att vara lite mindre kemikaliedrabbad än andra, men att det mesta är omöjligt att komma undan, så det är onödigt att bli extrem. Första halvan av dokumentären finns på youtube, men av någon orsak inte den andra.

    SvaraRadera