tisdag 21 maj 2013

Om att försöka skapa ett tryggt hem för sitt barn

Sedan jag läste Den onda badankan har jag försökt plastbanta en del i vårt hem. Samtidigt har jag också tvättat och vädrat alla babyns kläder (vissa flera gånger). Skräms av den där lätt kemiska doften som finns i många nya plagg som kom t.ex. i moderskapsförpackningen. Trodde mig vara klar med tvättandet då jag häromdagen öppnade skåpet där vi har Pyrets kläder och möttes just av den där doften. Så jag slet ut stora högar med kläder och tvättade dem - igen. Många skulle säkert tro att jag håller på att bli galen när det gäller allt detta, och därför är jag så glad att min man är helt med på detta. Sedan en av föreläsarna på föräldraförberedelsekursen pratade om plaster, miljötänk och hälsoeffekter av kemikalier blev han till och med helt med på att tygblöjor är det bästa. Det hade han innan varit lite tveksam över, men inte längre. När svärmor häromdagen undrade om hon kunde bidra med något till bebisen kom vi på att vi inte har någon badbalja och sa att om hon vill får hon gärna köpa en sån. Och då var det min man som började ge förslag på vilka material hon gärna kunde leta efter. Vet dock inte om det ens är möjligt att hitta en badbalja i något annat än plast.
När hände detta med vår värld? När ersatte plasten allt annat?

Hursomhelst,  fortsatte mitt nojande för någon vecka sedan, när jag såg en snutt av Vetenskapens värld där de pratade om miljögifter. En nybliven trebarnsmamma hade gått med på att testa sitt blod och sin mjölk på miljögifter, och dessutom lät hon forskarna ta prov också på sitt yngsta barn som ännu ammades. Resultaten visade givetvis att både hon och babyn hade alla möjliga sorters gifter i sitt blod. Det som var så skrämmande var dock ett ämne som uppförde sig helt annorlunda än andra gifter. Minns inte vad det hette, men det var i varje fall något som fanns främst i teflonpannor. Detta gift fanns nämligen i doser som var 20 ggr högre hos babyn än hos mamman, eftersom det så lätt fördes över via bröstmjölken! Den oroliga mamman frågade ju givetvis vilka risker detta medförde för henne barn, och forskarna menade att doserna trots allt var så låga att de inte medförde direkta hälsorisker. Men, min personliga åsikt är ju att man trots allt borde undvika alla dessa gifter så gott det går. För trots att det inte är farligt ensamt, så kanske det i kombination med alla andra gifterna ändå stör hormonbalansen eller dylikt. Eller föreställ er att jag har fått dessa gifter av min mamma då jag ammades och nu kommer jag att ge dem vidare till min egen dotter som sedan kanske ger dem vidare till sina barn. Vilka är de långsiktiga effekterna av detta?

Så samma vecka slängde vi alla teflonstekpannor vi hade och köpte i stället en rejäl gjutjärnspanna från Hackmans Brasserie-serie. Nackdelar: den är tung så in i norden och kan inte diskas i maskin. Fördelar: hållbar, miljövänlig, giftfri. Och så blir maten järnrik!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar