söndag 20 januari 2013

Kemikalierädsla

Istället för att pyssla och se på Grey´s Anatomy som jag hade planerat igår kväll, fastnade jag med näsan i en bok och det slutade med att jag läste ut den. Boken jag läste heter Den onda badankan: ditt barn och de osynliga gifterna. Boken berättar om vilka riskerna är med att foster och barn utsätts för kemikalier, vilka de värsta bovarna bland alla kemikalier är samt hur man som förälder kan undvika i alla fall en del av dessa.
Egentligen visste jag ju nog om sedan tidigare att det döljer sig gifter i vår mat, i våra skönhetsprodukter och våra textilier men igår kväll kände jag ändå en känsla av hopplöshet då jag läst ut boken. Det känns ju helt omöjligt att skydda vår bebis från allt. I min kropp florerar det ju redan massor med gifter som jag utsatts för/utsatt mig själv för under årens lopp. T.o.m. gifter som min mamma gett vidare till mig då jag ännu bara var ett foster. Var skall det sluta, liksom? Satt en lång stund och funderade över om jag ville veta vad det är för golv vi har i sovrummet: linoleum eller PVC? För jag kan ju ändå inte göra så mycket åt det ifall det är PVC då vi ju bor i en hyreslägenhet. I och för sig skall vi snart flytta, så kanske det är lika bra att jag inte vet...

Men jag konstaterade efter en stund att det inte är någon vits med att gräma sig över gamla synder. Det enda jag kan göra är att blicka framåt och försöka göra mera medvetna val i framtiden. Jag tänkte ta det en bit i gången och idag lyckades jag vinna ett paket med 5 tygblöjor från huuto.net. Det känns ju i alla fall som en början att vårt lilla Pyre åtminstone slipper ha kemikalier mot sin stackars rumpa i flera år.

I boken tipsades om en del webbsidor som säljer bra produkter. Några exempel som jag kollade in igår:
http://www.ekokul.se/
http://www.littlebloom.se/
http://www.babyeco.se/
http://www.loveko.se/

2 kommentarer:

  1. Hej! Vill bara tacka för att bra tips som jag fick när jag för ett tag sedan hittade din blogg och läste tillbaka lite. Nämligen Diana Gabaldons Outlanderserie. Har nu skaffat den första och snart läst ut den och vad bra den är!!! Var just inne och beställde de andra 6 böckerna så nu kommer det inte bli mycket gjort här hemma på ett tag...
    Stort lycka till med bebisen!
    /Maria

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hejsan! Vad roligt att du fick glädje av mitt boktips. Själv blev jag pinsamt besatt av böckerna medan jag läste dem, hehe. Åh, blir nästan lite avundsjuk då jag tänker på hur mycket bra läsning du har framför dig! :)

      Radera