fredag 31 december 2010

Att våga känna efter

En av de viktigaste tankarna som finns i boken Resan som jag skrev om i förra inlägget är att man skall tillåta sig att känna alla känslor som poppar upp. Det innebär alltså att om man blir ledsen över något skall man omfamna den känslan till fullo istället för att tränga undan den och låtsas vara glad. Tanken är att genom det här skall känslan "klaras av" så att man kan gå vidare med sitt liv. Om man väljer att tränga undan känslan lagras den i kroppen och kan då ge fysiska problem senare i livet.
Tänkvärt.
Men svårt att genomföra till fullo eftersom man ju sällan är ensam när en känsla kryper fram. Oftast är jag ju ute bland folk då något inträffar som slår undan fötterna på mig och då är det ju svårt att brista ut i gråt utan att klassas som psykiskt instabil.

Men ändå skall nog mitt nyårslöfte vara att våga känna efter mera vad jag känner. Vad skall era nyårslöften vara?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar