torsdag 23 augusti 2012

Motsägelser

Ni vet hur man som liten blivit hjärntvättad med hälsoråd då man var liten: inte äta för mycket sött, äta mycket färska grönsaker och träna flitigt osv. Två av dessa råd ska jag nu plötsligt inte följa, för att spara energi i min kropp. Energi som ju givetvis inte ska användas till discodans och galenskaper, utan till att göra barn.

Som ni kanske minns rekommenderades jag redan tidigare att undvika råa grönsaker, och dessutom särskilt morot och vitlök. Det här blev jag påmind om idag av min akupunktör. Så nu är det nej till sallader ett tag framöver och istället jag till wokade och ugnsstekta grönsaker. På hemvägen köpte jag massor med mumsiga grönsaker: broccoli, paprika, zucchini, rödlök, palsternacka, rödbeta osv.

Dessutom tyckte hon att jag skulle hålla upp med tränandet de närmaste veckorna, och bara ägna mig åt lugnare fysik aktivitet. Så det betyder: inga stenhårda gympass, och inga långa löpturer. Blev så ledsen då jag planerat in gym och simning imorgon, att jag bestämde mig för att åtminstone åka en sväng, men att bara ta det ytterst försiktigt. Lite lugn styrketräning, och några längder i simbassängen. Så fuskandet börjar direkt. Fatta ironin alltså, då "fuskande" innebär att man tränar.

Det är ju så sjukt motsägelsefullt mot mitt vanliga liv att jag inte vet om jag ska skratta eller gråta.

1 kommentar:

  1. Hej hej!

    Ja, visst känns det konstigt när allt man trot var sant helt plötsligt sätts på prov och vänds upp och ner. Har själv gått igenom några sånna tillfällen och det är inte det enklaste. Men har också läst att för hård och mycket träning kan stressa kroppen vilket kan vara en orsak till att det inte blir något. Men du måste väl kunna träna lite lugnare simning, yoga och liknande, eller?

    Lycka till!

    SvaraRadera