söndag 23 oktober 2011

TCM

Traditional Chinese Medicine. Efter gårdagens besök till den andra akupunktören är jag så hoppfull att jag knappt kan tro det. Jag blev oerhört imponerad av hennes sätt att lägga diagnos. Här kommer en liten beskrivning av besöket dit:

Då vi kom dit fick jag fylla i lite uppgifter om mig själv på ett papper, bl.a. om kroppstemperatur, mensen, sinnesstämnings osv. Sedan diskuterade vi lite kring det jag hade skrivit ner och efter det började det mest spännande. Jag visste ju lite sedan tidigare hur akupunktörer gör för att lägga diagnos och också denna gång ville hon titta på båda sidorna av min tunga. Då hon tittade på undersidan av tungan kunde hon se att endometriosen var värst på den vänstra sidan, och så är det ju också: de enda cystorna jag har är på vänstra äggstocken. Sedan tittade hon på mina händer och kunde konstatera att jag hade brist på en del vitaminer och mineraler samt att mina njurar och min mjälte fungerar dåligt. Dessutom menade hon att jag har kyla i livmodern (vad nu sen det innebär). Hon pekade också ut "graviditetslinjen" på mina handleder. På ena handen är den hel, men på den andra handen går den av mitt på handleden. På bilden syns det kanske inte så bra, men det är den där linjen som börjar från vänster och går en bit in på handleden, precis under handen.



Hon visade mig hur jag skall massera olika punkter på händerna för att stärka den här linjen och sa att eftersom linjen är hel på ena handen finns det ännu hopp för oss att bli gravida.
Jag fick också behandling, vilket var lite läskigt eftersom hon var ganska hårdhänt med nålarna, men det gick ganska bra. Jag fick också nålar på ryggen, vilket jag inte fått tidigare, och det kändes nästan lite obehagligt.
Med mig hem fick jag alltså en del tips på kost, massage och vitamintillskott, men också en hel hög med örter.
Också sambon fick en del örter som skulle vara bra för spermiernas rörlighet.

Då vi var klara med själv behandlingen visade hon bilder och brev från familjer som hon hade hjälpt att bli gravida. Jag, som inte hade fällt en tår under hela besöket, bröt helt ihop vid åsynen av alla små spädbarn i föräldrarnas lyckliga famnar.

För att sammanfatta då: En väldigt omtumlande men spännande upplevelse!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar