torsdag 3 mars 2011

Överdiagnostiseringen

Ni vet hur det är när man läser om symptomen av någon sjukdom och plötsligt är helt säker på att man har den sjukdomen*?
I.o.m. att jag numera är ofrivilligt barnlös** har jag kommit på mig själv med att ha en liknande överdiagnostisering. Jag försöker ständigt tillskriva också andra samma "åkomma". Numera misstänker jag så gott som alla barnlösa i min närhet för att vara infertila. Ja, förutom de som kommer med de allra dummaste kommentarerna då förstås.
Det är både släktingar, bekanta, gamla studiekompisar och också främlingar på stan som jag är helt säker på att har en hemlig önskan om en liten bebis men som hindras av antingen endometrios, dålig spermiekvalitet eller kanske bara för att de spänner sig, höhö. (Den var ny, eller hur?)

Det är lite oroväckande, särskilt om det skulle börja sprida sig också till andra krämpor jag har, såsom hemorrojder, rabies och nageltrång. Nå neeej!


*"Men jag har ju faktiskt varit jättetrött den senaste tiden!"
**Eller Mama in the making var det ju.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar