tisdag 2 april 2013

Pryltokig?

När vi var på föräldrafortbildning häromveckan pratades det en del om att blivande föräldrar är väldigt goda konsumenter. Man kan "luras" att köpa allt från den dyraste barnvagnen till den häftigaste babymonitorn eftersom man är så sårbar och vill göra allt för sitt barn. I vårt samhälle har mentaliteten blivit lite att: "ju dyrare prylar, desto mer älskar man sitt barn".
Jag tycker egentligen inte att vi har köpt så där väldigt mycket saker: en del fick vi i moderskapsförpackningen från FPA, en del har vi fått låna av släktingar, babyskyddet och en del andra småsaker har köpts begagnat medan vagnen är ny. Jag trodde att vi hade allt, men plötsligt kommer jag på allt mera som vi behöver skaffa. Och sedan undrar jag om det är nödvändiga saker, eller om vi bara konsumerar för att försöka lugna oss själva inför den här stora omvälvande händelsen i vårt liv?

Det senaste i raden på vår inköpslista är en bärsjal, men den tänkte jag försöka hitta begagnad på huuto.fi (typ som en auktionssida där privatpersoner kan sälja sånt som de inte behöver). På sätt och vis känns det ju bättre både ur ekologisk och ekonomisk synvinkel att köpa begagnat, och jag är ganska övertygad om att vi faktiskt skulle ha nytta av sjalen också. Särskilt med tanke på att det var sambons idé, eftersom han brukar vara den som genomskådar mina försök till att handla "onödiga" saker.

Nu har jag en dejt med ett berg av disk.
See you!

6 kommentarer:

  1. Mysigt med ett sjalbarn! Mycket kan man ju vänta med att köpa tills barnet fötts också, då kanske man är så uppfylld av babyn att man inte bryr sig om allt det där extra.

    SvaraRadera
  2. Jag tittar fortfarande in hos dig och är så glad att det går bra för dig! Vilken fin mage du har fått, en rätt nätt kula - syns att du var tränad innan (om det spelar roll vet jag inte men jag tänkte så iaf) :)

    Kram
    Villbli3.bloggplatsen.se

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, känns helt overkligt att den där magen på bilden är min - sånt händer ju bara åt andra. Och vad smickrad jag blir av att du tycker att det syns att jag tränade mycket innan :)

      Radera
  3. Äntligen lyckades jag knyta MaM Eco-sjalen rätt! (Så gott som i alla fall.) Hittade först nu en videoinstruktion som jag klarade av att följa. Så idag var vi första gången till butiken med sjal! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj, vad mysigt! Jag tittade på huuto efter sjalar och där fanns flera Mam Eco-sjalar. Du måste berätta sedan om ni är nöjda med den :)

      Radera
  4. Vi är nöjda! Fast vi har ju bara den långsjalen, så vet inte om vi skulle vara nöjdare med någon annan långsjal. En svensk bloggare jag läser som är väldigt sjalig av sig rekommenderar den, fast den är finsk. Och det känns ju bra att det är ekologiskt bomull, speciellt eftersom babyn, som vill ha allt i munnen, brukar suga på den när han är i den. Har en ringsjal också som min syster hade men aldrig använde, fast vi har inte riktigt använt den heller.

    SvaraRadera