måndag 4 februari 2013

Rådgivningsbesök vecka 24

Allt var bra idag igen på rådgivningsbesöket. Fortsättningsvis lågt blodtryck, hb hade sjunkit till 121 vilket för mig ännu är helt bra. Vikten hade ökat med 2-3 kg sedan senast, men det är ju bara som det skall. Sf-måttet visade att babyn växt riktigt fint och hjärtljuden låg stadigt på 136 slag/minut. Rådgivningstanten tyckte att hjärtljuden lät väldigt bestämda, hehe. Kanske en riktigt liten envis typ som växer där inne. Hann förresten bli lite nervös då det tog en stund innan hon hittade hjärtljuden. Det visade sig att hon helt enkelt försökte lyssna på fel sida om magen, men ni kan ju tänka er vilka tankar jag hann tänka under de sekunder det tog innan jag fick höra det stadiga bultandet.

Med mig hem idag fick jag blanketterna till FPA om moderskapspenning osv. Känns överväldigande att försöka fylla i dem, men imorgon skall jag få lite experthjälp och hoppas få allt fixat då. Kommer att välja moderskapsförpackningen också som alla gravida i Finland har möjlighet att ta ifall man vill. Alternativet är 140 euro i pengar, men jag tycker det känns vettigast att få en basuppsättning med kläder och andra babyprylar.

Förresten så blev det en Brio Kombi. Känns SÅ bra att äntligen ha köpt vagnen. Undrar varför just valet av vagn känns som det allra största beslutet man skall ta?

Bild på innehållet i moderskapsförpackningen (från FPA:s hemsida).


2 kommentarer:

  1. Oj oj!! Nu blir jag avis, tror bestämt att man skulle ha bott i Finland när man väntar smått. Vilket kanonpaket med fin fina grejer ni får! =)

    SvaraRadera
  2. Visst är det! Är så skönt att ha lite att utgå ifrån så att man inte behöver köpa eller låna allt. Men sedan har jag förstått att ni i Sverige har betydligt bättre föräldraledigheten, att det är flexiblare än här i Finland. Så det finns tydligen fördelar och nackdelar med bägge länder :)

    SvaraRadera