måndag 11 mars 2013

Sånt som ingen berättar

Kanske är det för att en del gravidkrämpor är så ovanliga. Eller så är det helt enkelt en stor komplott där alla som vet något har bestämt sig för att inte berätta om allt man kan lida av då man är gravid, eftersom folk skulle bli avskräckta.
De senaste månaderna har jag dock fått uppleva en del krämpor som jag inte hade en aning om att var gravidrelaterade.
Ett exempel är det här med födelsemärken. Minns inte om jag skrivit om det tidigare, men jag upptäckte efter julen att ett födelsemärke som jag har under bysten (ja, på den tiden var det ännu möjligt för mig att se vad som hände under bysten. Nu får jag istället ta spegeln eller sambon som hjälp om jag vill se något under hinkarna) hade blivit större och lite ändrat färg. Hann bli halvt i panik och tänkte att: "Jaha, nu då drömmen om barn håller på att bli verklig kommer jag istället att dö i cancer. Typiskt!"
Jag kollade ändå på nätet ifall det skulle vara gravidrelaterat, vilket det faktiskt visade sig vara. Detta bekräftades några dagar senare av rådgivningstanten.

Senaste gravidkrämpan som överrumplade mig var näsblodet. Jag blöder aldrig näsblod i vanliga fall, men natten till lördag trodde jag nästan att jag höll på att förblöda då det aldrig ville sluta. Både nattlinnet och sängkläderna hann få blodfläckar innan det till sist slutade. Sambon vaknade av allt ståhej och efter att han hade konsulterat Dr. Google kunde han lugna mig med att det är helt normalt med näsblod under graviditeten pga. sköra slemhinnor och ökad blodmängd.

Så nu börjar jag ha lärt mig att de mest konstiga symptom antagligen är gravidrelaterade. Det är inte bara illamående, ömma bröst och halsbränna, utan också näsblod och födelsemärken som förändras.
Trevlig måndag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar