lördag 30 mars 2013

Påsken

Jag har inte ett endaste påskpynt framme i lägenheten, men helt bevisligen blev det påsk i alla fall. Njuter för fullt av det vackra vädret och av att vara ledig. Har ätit massor med gott och t.o.m. druckit en alkoholfri öl.
Idag var vi in till stan och tittade lite på marknaden som ordnades, och därefter gick vi till KappAhl och köpte en åkpåse och en filt att använda åt Pyret då hon är nyfödd. Älskar KappAhls Newbie-kollektion!

Bilder från: KappAhl.se

Vi konstaterade också att vi borde köpa ett liggunderlägg att ha på tvättmaskinen, som skall få agera skötbord. En annan grej som vi funderat på är ett babynest, som skulle kännas tryggt att ha då Pyret skall sova med oss i sängen. Håller på att läsa om Attachement parenting, och enligt författarna är samsovandet väldigt viktigt för den tidiga anknytningen. Har ju dessutom läst tidigare om att plötslig spädbarnsdöd inträffar mera sällan om man har barnet nära då det sover, men är livrädd att jag eller sambon skall skada bebisen i sömnen. Tänk att vakna på morgonen och märka att man råkat kväva bebisen! Usch, ryser bara vid tanken!

2 kommentarer:

  1. För oss har det gått i perioder hur nära vi vågat sova. På BB sov vi väldigt tätt när bebisen sov innanför mina sjukhuskläder. Sedan har jag i vissa perioder tyckt att det är bäst att han ligger några decimeter ifrån med eget täcke. Om jag t.ex. varit väldigt trött när jag lagt mig har jag sett till att hålla avstånd, så jag inte vänder mig så att täcket i misstag kommer över honom. Men nu t.ex. har vi inte ens ett eget täcke åt honom i sängen, han delar oftast med mig. Det visar sig nog för er också hur det går. Men babynest låter som en bra investering!

    SvaraRadera
  2. Jag tror att jag kommer att vara som mest orolig i början, innan vi har fått någon rutin på sovandet. Mest orolig är jag dock att sambon skall råka lägga sitt täcke över henne. Själv rör jag nästan inte alls på mig i sömnen, men sambon brukar ibland gå i sömnen och kan då t.ex. svänga sig om med huvudet mot fotändan eller slänga iväg sitt täcke. Så ett babynest skulle ju i alla fall kännas tryggt att ha till en början.

    SvaraRadera