måndag 27 februari 2012

En riktig noob, som kidsen skulle säga

Var till Apoteket och beställde medicinerna idag, och på onsdag får jag hämta dem. Givetvis gjorde barnlöshetsskammen* att jag var tvungen att åka till apoteket inne i stan för att undvika att stöta ihop med bekantingar. Men jag klarade mig utan att träffa någon jag kände, puh!

Kände mig ganska ställd då jag fick frågan hur mycket jag ville ta ut.
Jag bara: "Eh, lite av allt skulle jag tro."
Apotekaren: "Ok, men vill du ta ut båda Puregonsprutorna?"
Jag: "Eh, öh, njaaaa... Hur snabbt blir de gamla då?"
Apotekaren: "Det kan jag inte säga nu då vi inte har dem i lager."

I det skedet hade jag redan tappat allt vad coolhet heter och kände att nu tusan måste jag visa att jag inte är någon nybörjare då det gäller IVF. Ja, jag vet att jag ju är det, men det behöver ju inte han veta.
Så nu kan vi konstatera att jag dels känner skam över att behöva göra IVF, men också för att jag är en nybörjare då det gäller IVF. Jag gör ju det inte lätt för mig själv med andra ord. Man kan väl säga att om jag har tänkt göra något så vill jag göra det ordentligt, vare sig det gäller att skriva ett slutarbetet eller producera barn.
Nu slutade det med att jag bara tog ut en Puregon och en Pregnyl. Båda var så pass stora doser (900 resp. 5000 IU) så jag tänkte att jag antagligen hinner beställa nytt ifall det håller på att ta slut.
Dela gärna med er av era erfarenheter av medicinerna till en stackars nybörjare. Hur mycket går det åt under en IVF? Kan man spara mediciner från en IVF till en annan?


*Ja, jag vet att man inte får skämmas över sånt man inte rår på, men jag gör det tydligen ändå.

4 kommentarer:

  1. Ja, det är ju verkligen synd att du skäms för att göra IVF...

    Du har med all säkerhet fått så mycket medicin utskrivet som du tros behöva. Skulle det mot all förmodan bli över, så kan du säkert spara det. Iallafall puregonet. Det framkommer säkert på förpackningen. Sen beror det på hur länge du tänkt vänta till nästa ingrepp.
    Luiza

    SvaraRadera
  2. Ja, visst är det. Ibland känner jag mig modig och får lust att berätta åt alla i vår närhet om våra IVF-planer. Men sedan slår rädslan till för vad andra ska tycka, och om jag kommer att orka höra de där samma kommentarerna som brukar komma av alla jag känner. Jag vet inte. I slutändan tror jag att jag kommer att känna mig stolt över att ha överlevt hela den här karusellen, men just nu är jag tyvärr för mesig för att våga blotta mig.

    Tack för din kommentar, jag skall beställa resten av sprutorna imorgon!

    SvaraRadera
  3. Jag tog bara en pregnyl men det visade sig att jag behövde båda. Pulvret från två ampuller skulle blandas till en och samma spruta. Det kostar ju nästan inget i jämförelse med övriga IVF-mediciner, så det gör inte så mycket om den visar sig vara överflödig. Men du hinner skaffa den, var inte orolig. Lycka till!

    SvaraRadera
  4. jsylvin: Jag lät receptet vara kvar på apoteket, så nu är det bara för mig att ringa dit om jag behöver ta ut mera, så får jag hämta det följande dag. Tack för infon!

    SvaraRadera