lördag 25 februari 2012

Boksvammel

Under det senaste året har jag läst ut alla sju böckerna i Diana Gabaldons serie om Jamie och Claire. Då jag häromdagen avslutade den sista boken Som ett eko var jag riktigt ambivalent. Jag kände mig delvis nöjd över att äntligen vara klar med alla böckerna, men det kändes också så sorgligt att inte längre vara kvar i fantasivärlden. Det som var lite underligt med boken var att många trådar blev hängande i luften, utan att knytas ihop. Jag hade ju väntat mig ett definitivt slut, pang bom! Förhoppningsvis inte i stil med slutet på TV-serien Tre kronor, där alla dör, men ändå något som knyter ihop allting.
Sedan slog det mig, hon kanske ska skriva en till!
Och efter lite snokande på hennes hemsida kan jag konstatera att hon har tänkt skriva klart den åttonde boken under 2012. Written In My Own Heart´s Blood, skall den heta. Hurra! Dessutom har hon redan skrivit några kortare noveller om olika bipersoner* från böckerna.

Men nu ska jag faktiskt ta och läsa lite annat emellan. Först i tur står 50 sätt att träffa den rätte och sedan får det bli Sarahs nyckel.

Och hörni, när vi ändå talar om böcker: har ni hört om skandalboken som skrivits av Anna Wahlgrens dotter?
Den heter Felicia försvann, och jag provläste lite i den på adlibris. Skrämmande läsning om kvinnan som har skrivit barnuppfostringsböcker. Jag har alltid varit lite skeptisk till Annas metoder, även om det ska medges att jag inte själv har läst hennes böcker. Och ja, jag vet att det här bara är en av hennes barns (hon har ju nio stycken!) upplevelser, men det är ju väldigt bra att få höra Felicias sida också. Jepp, jag ska definitivt beställa boken nästa gång jag gör en beställning.

*bi, som i vid sidan om, inte som i bisexuella.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar