söndag 14 augusti 2011

Relationer

Har funderat ett tag över detta inlägg och vad det är jag vill ha sagt med det, men jag gör ett försök.

Jag har massor med människor i mitt liv: familj, vänner, bekanta, arbetskamrater, grannar osv.
De flesta relationer är givande, eftersom de ofta ger kraft och glädje. Samtidigt är de flesta relationer också kravfyllda och suger ibland energi ur en.

För att nu då komma någonvart så tänkte jag berätta om min bästa vän. Hon och jag har följts åt länge och har varit med om mycket tillsammans. Poängen med detta inlägg är att jag på senaste tid konstaterat att hon är den enda person i min närhet som jag inte har en kravfylld relation med. Vet inte hur detta är möjligt egentligen, men jag tycker att det är häpnadsväckande och blir riktigt tårögd då jag tänker på hur fin vän hon är. För att ge några exempel:


  • Fast det kan ha gått ett tag sedan vi senast träffats vet jag att jag inte behöver vara orolig över att hon ska bli sur över att jag inte hört av mig. Har en hel del relationer där jag ofta känner mig illa till mods om jag inte är tillräckligt flitig att hålla kontakten, eftersom jag vet att det finns sådana förväntningar.
  • Tänk att vi aldrig har bråkat! Kan minnas att vi någon gång då vi var tonåringar var lite sura på varandra över något, men tror inte att vi någonsin har bråkat. Om jag nu inte glömt det vill säga, min bästa vän har lite bättre minne än mig och brukar påminna mig om saker som jag förträngt...:)
  • Hon är en fantastisk lyssnare. Om jag har något på hjärtat vet jag att hon lyssnar klart på vad jag faktiskt säger. Många andra skulle avbryta för att ge goda råd innan de ens lyssnat klart.
  • Om och om igen bevisar hon att hon står vid min sida i vått och torrt. Hon är den enda av mina vänner som vet om denna blogg och hon läser den troget trots att jag kan tänka mig hur tråkigt det måste vara att hela tiden läsa om mens, och ägglossning och mina känslostormar. 
  • Av någon oförklarlig orsak vet hon alltid om något behöver sägas, och isåfall vet hon också vad hon skall säga. En mera godhjärtad och finkänslig person finns inte. 
  • Hennes fantastiska humor är ett kapitel för sig. Tack förresten för CD:n ;)
Jag kunde fortsätta på listan i all evighet men jag tror att ni redan har fått en uppfattning om min bästa vän.
Så för att sammanfatta: Älskar dig, J och är tacksam över att ha en så god vän som du. 



*eller som Bloggers stavningskontroll föreslår: travfylld

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar