tisdag 19 april 2011

The Game Plan

Idag var vi på första besöket till gyn.poli. Efter att ha suttit en halvtimme och väntat blev det ett effektivt besök som varade cirka 25 minuter.
En alldeles ljuvlig läkare tog emot oss och gick snabbt igenom våra papper och ställde tilläggsfrågor. Efter att ha granskat mina testresultat kunde hon konstatera att sköldkörtelprovet som visade sig vara aningen för högt förra gången var ännu högre vid kontrolltestet. Fick med mig receptet hem för en medicin som skall ställa detta i ordning. Hon menade att detta troligtvis skall räcka för oss och att det i detta skede är onödigt att sätta oss i kö för IVF.

Vilken lättnad!

Hon kollade också att allt var okej med min livmoder och äggstockarna och gjorde VUL (första gången för min del, jaiks!). Hon kunde se några små cystor på egna äggledaren och vill kolla upp det också nästa gång, men det lät inte som om det är så farligt. Nästa gång skall hon också spola min äggledare.

Det känns så otroligt skönt att vara på gång, att ha en plan. Nu vet vi hur de närmaste månaderna kommer att se ut och vi har en preliminär lösning på vårt "problem". Samtidigt är jag ju medveten om att det kan finnas andra faktorer som vi inte vet om ännu som kan ställa till det ännu mera för oss. Det kan ju t.ex. hända att min äggkvalitet är dålig eller liknande.

Men just idag unnar jag mig att känna mig glad och hoppfull. Vi skall bli föräldrar någon gång i framtiden verkar det som :)

2 kommentarer:

  1. Skönt med en plan och det låter som om ni har goda chanser att lyckas på egen hand eftersom hon inte tycker att ni behöver ställa er i IVF-kö än! :)

    Kram

    SvaraRadera
  2. Vad skönt att ha en plan! Det låter lovande:)
    kram

    SvaraRadera